tirsdag 6. november 2007

Kultursjokk?

Det e kanskje å ta litt hardt i, men nå begynne eg å kjenna litt mer på negative følelser åg i forhold te å bo her nede. Alt hjemma blir plutselig så idyllisk og bra.. For eksempel regn og mørke.. Til vanlig e eg ingen stor fan av surt høstvær, men når eg e her nede tenke eg bare på den gode delen av høsten –det vil sei å sitta inne i sofaen med kaffi og sjokolade.. eller brownies.. mmm.. I går kveld satt eg åg så gjennom omtrent Alle bildene eg hadde på dataen, å det va mange alså. Heilt siden videregående. Det va kjempemye kjekke bilder, men samtidig veldig utypisk av meg å sitta å mimra på den måten. Så det e tydelig at det skjer ett eller aent når en bor så langt vekke.
Bare så dokk isje begynne å bekymre dokker (mamma), eg kose meg ennå. Men ser litt flerr sider enn bare de positive. Å følte eg burde nevna det åg på denne bloggen, hvis isje blir det ett litt for perfekt glansbilde. Åsså regne eg me at folk suns det e kjekt å bli huska å savnaJ

Denne helgå va total avslapningshelg. Me har vert å sjekka ut ett hotell som fjorårs Act Nowerane tipsa oss om. Der kunne me BADA å sola oss. Det va kjempeherligt.. (Frem te kvelden kom å me va grilla begge to.) Til og med i natt hadde me problemer me å ligga på magen! Tror me ska ta det litt merr easy neste gang.

Sist torsdag hadde me bursdag for Ronald. Han hadde egentlig bursdag før me om ned her, så dette va bare ein feiring på etteskudd. Min bursdag ska ver om tre uker.. Tror det va 27 novJ Vertfal feira me ordentlig norsk bursdag. Med krone på Ronald, fisking, skattejakt og gave. Me kjøpte ein svære sugarcan te an, som an slukte på 2 minutt.. Skattejakt hadde an aldri vert med på før så det va åg ein utfordring. Seinere hadde me disco på biblioteket med den nyinnkjøpte radioen vår, det va kanskje isje så typisk norsk. Det e kjempeløje når de guttane danse. Det e så forskjellig fra i Norge, de leve seg liksom heilt inn og drite i om det av å te ser løje ut. Føle isje det e noge som hette å ”drite seg ut” her, -å godt e det!

Eg spilte kabal her enn dag. Det hadde de isje sett før, så det e blitt det nya tidsfordrivet. Simon Peter va heilt i hundre! Kjempekjekt, -Tror isje kabal har vert så gøj før. Kanskje bortsett fra på folkehøgskolen der eg va virkelig avhengig..


I dag morges va me me paa ungane sin devotion/morgenmote. Heilt paa slutten skulle de be fader vaar, saa ser laerer Tom paa meg: "og idag e det MARIA som ska be!" ALLE ungane snur seg aa ser forventningsfullt paa meg. Kjempeflaut for eg kan an jo isje engelsk versjonen.. Off, ette litt frem aa tebake tok eg an paa norske eg.. E usikker paa om det aag va rett , for eg va litt forvirra , hehe.. Jadda her tar me ting paa sparket:)

Sorry men eg faar legge inn bilder enn aen dag.. akkurat naa e eg kjempekjempe sinte for denne internettkafeen e noge dritt!!:(

7 kommentarer:

Trygve Skarpeteig sa...

Heisann Maria, liker bloggen din og måden du skrive på. akuratt som du snakke, bra at du har med ting som ikke alltid er like kjekt gjør bloggen mer ekte. stå på!

du e gode

Anonym sa...

Kjære Maria,
Veldig artig å lese litt om kos du har det! Ser ut som du tar utfordringer på strak arm, og det er godt gjort. Du må nok bli litt godvenner med rottene, ja, men det ser jo ut som du er allerede. Hé, hé. Blir spennende å se hva du velger å arbeide mest med. Er ikke lett å velge nei. Stå på jente!
Klem fra Cobi

Anonym sa...

Hei Maria. Du er flink til å fortelle!Mamma

Mario sa...

Hei Maria! Dette er ein av dei kjekkaste bloggane eg les! Som det har blitt nemnt før skriv du veldig ekte og rett fram, og det er bra.
Kjenner meg veldig igjen i det med at alt plutseleg er så idyllisk i Noreg. Eg har også sett gjennom alle bileta på dataen..nokre gongar :)
Gleder meg til vidare lesning, og lykke til vidare der nede! Stå på, du er tøff!

Kristian Børsheim sa...

Heisan Maria! =) veldig kjekt å lesa om koss du har det... eg sitte å øve på matte tentamen, men så fant eg ut at eg ville MYE HELLER senda ein mel te deg, hehe... eg sendte foresten ein sms te deg når eg fikk mailen din, men eg vett isje om du fekk den? nr. mitt e ihvertfall +47 40 22 01 22 =)

Noge som e ganske sprøtt e at dårr e litt snø her nå, på toppen av lifjell e dårr kvitt :P hehe... nice. På fredag ska eg te germain å spisa chapati, det blir og bra =)

Savne deg masse maria... veldig glad i deg! Stå på... eg e sikker på at du e ein velsignelse for de ungane og ungdommane du e i kontakt me, ei så ekta og goe jenta ska ein leita lenge itte :)

Masse klemmer fra Kristian =)glede meg te å se marr bilder fra deg og afrika.

Klems

Anonym sa...

Hei!
Hørtes litt kjendt ut med å feira bursdag 27.november! Men jeg trodde ikke det var din dag??

Synes det høres litt deilig ut med sol og sommer når vi har snø og slaps her hjemme. Mor og jeg måtte en kjapp tur til hytta i helga for vi hadde en forferdelig storm sist uke. Heldigvis var alt OK på Karmøy.

Har du fanget rotta? Kanskje du kan temme den og lære den noen triks?

Lykke til - hilsen far

Anonym sa...

Kjære søster, du er gode! STÅ PÅ! tusen takk for nydelig brev igår, eg blei så glad. Så nå ska du få svar :) kabal høres kjent ut som tidsfordriv i afrika. ganske digg når tiden bare kommer og ikkje flyr avgårde...rottene har bare å holde seg unna, stemmer at vi hadde en som bodde på kjøkkenet i Bangla ja ;) bra du skriver ærlig om det som er bra og det som ikke er så bra- ingenting er glansbilde, men du blir mer vant til ting etterhvert. Sta på, har nettopp kommet hjem og har supert jetleg, men filippinene og hong kong var supert med super kjæreste! snakkes snart, glad i deg CK