tirsdag 9. oktober 2007

4 oktober.

Afrika Folkens!!

Dette burde ver obligatorisk å oppleve for alle! Eg føle eg går rundt i en drøm eller en film..

Me starta turen fra Norge kl 7 om morgenen. Puuhh, det va litt tungt-å frem te me gikk på flyet som skulle ta oss fra Amsterdam til Etebbe va eg ca i koma. Men, så entra eg KLM flyet.
Fytti, DET va villt. Det va så mye kjekt på det flyet, så eg brukte sikker en haltime på bare å bestemma kor eg sko begynna. Me fikk kver vår tv, med ny musikk, spill, filmer og tv program. Dessuten gikk det an å ringa(!) fra flyet.. Så me måtte selfølgeli testa det ut; Kristin betale;) Den heldige va Harald, vår Act Now lærer. Me lurte litt på visumet åg, så det va sje bare bøllringing.
Flyet landa på Entebbe klokkå åtta på kvelden. Før me gikk ut forberedte eg meg på at det kom te å lukta ille, så eg blei litt skuffa. De einaste luktene som va i den tjukka luftå va litt sånn solarium lukt –hvis det e noge som hette det. Sol-lukt. Me fikk stempla passå våre å kjøpt oss et visum åsså traff me Strømmefolkene. De sto klare i mørket å venta på oss. For det e veldig mørkt her på kvelden. Null gatelykter eller lignende, kun på nogen av skurå/butikkene e der blålige lysrør. Strømmefolkene kjørte oss til hovedstaden Kampala, og bare å sitte i bilen va kjempestort! Det va masse folk som gikk langs veiene, unger og gamle, å nogen bar tingene sine på hodet. Trafikken va sje som i Norge men isje på langt nær så crazy som eg hadde forventa meg. Mopedane e kulast suns eg, de råne rundt på sånne gamle greier –gjerna 3 på ein. Å når jentene sitte bakpå så sitte de me begge beinå på ei sia. Det ser skummelt ut.
Nei, vettu ka eg tenkte når eg satt i bilen, med varm luft i håret (fra vinduet), sjåføren spilte gamle country ballader, å eg så alt livet, då tenkte eg at ”dette e livet”. Å eg blei så vannvittig gla for at eg isje har hørt på tvilende tanker som har sneket seg fram mens eg ennå va i Norge, fordi dette e en heilt aen verden. Eg har isje vært redd eller bekymra i det heila tatt ennå, å det e noge som faktisk e unormalt te å ver meg! Nei foreløpig e alt bare perfekt å eg ska nyta disse ukene med ”turistfasen” så mye eg klare –før eg komme te den berømte ”kultursjokkperioden” me har lært så masse om på Hald.

I kveld ska me på den norske ambassaden, på fest hehe, med nogen ANSA folk og nogen BI (ja… BI!!) folk. Blir nok spennande. Men mest av alt glede eg meg te imårå for då ska me ut å utforske Kampala.

Forresten, ein flausa fra meg heilt te slutt.. I går, på veien til hotellet såg eg plutselig ett skilt som eg blei SÅ begeistra over à SE folkens!! Zebra crossing ahead!! -Eg kikke for hara livet etter min første zebra… De andre delte selfølgelig isje heilt entusiasmen, de visste tydeligvis at zebra crossing = fotovergang på engelsk..

1 kommentar:

Eirik sa...

Hei! Lenge leve Uganda Propaganda! Jeg rakk bare aa lese ett innlegg i dag... Men det var et bra et. Goy aa lese andres erfaringer av samme ting. Zebra crossing.. hhehehe. jeg kommer til aa leve paa den en stund:)