tirsdag 28. august 2007

Litt om nå..

Foreløpig e me fortsatt her i Mandal, på Hald. Me e 67 oppegående ungdommer fra nesten alle verdensdelane. I dag har me ordna praktiske ting, blandt aent fått nogen av vaksinene me trenge, kjøpt pensumbøker og lagd blogg! Eg e en av de heldige som isje har tatt nogen av de aktuelle vaksinene tidligere så eg vil nok ta rundt 6 sprøyter tesammen. Det mest spennende med vaksinene er vel Lariam, malariatablettene.. Me ska testa de ud i to uker for å sjekke om me får nogen alvorlige bivirkninger. I den sammenheng ska eg, Kristin og Margrethe ha sleepover party i natt. De seie nemlig at det e når me sove me sannsynligvis vil merke tablettene. Så de neste morningene ser eg frem te mange psycho historier! Sånn litt generelt så e undervisningen her mest for å forberede oss te praksisoppholdet. I klassen har me rundt 7 sør studenter og derfor går det meste av undervisningå på engelsk. De internasjonale studentene e hovedsaklig fra de prosjektene me ska jobba på, så me blir på ein måte litt kjent med praksisplassene allerede nå. Eg bor med Faridah, som er 19år og komme fra Mbale i Uganda. Det går kjempebra, hun snakke flytende engelsk og hjelpe meg med swahilien min. På fritidå henge me egentlig bare, litt typisk internatliv. Heldigvis har være vært ganske bra de siste ukene så sør studentene har fått prøvd å bada i norske vanntemperaturer. Det blei litt sånn AHA opplevelse for meg, når eg skjønte at isje alle kunne svømma.. Kom liksom isje på at det isje va ein selvfølge for alle. Ellers må eg sei at eg begynne å bli ganske "hjernevaska" når det komme til bistand,fairtrade osv. Så DERFOR; kjøp Fairtrade produkter!! viktig, viktig..

4 kommentarer:

Kristian Børsheim sa...

Heeeeeysann maria!

Qle BLOGG ;) glede meg te å se ka du oppleve der nere asså :D

Hørtest morsomt ut me de ma(la)ria tabelettane då :P hehe, e det sånn at dåkk kan begynna å halusinera eller no sånt? :P hehe må fortella kossen det gikk isåfall.

Kult at du holde på å lere swahili (vett koss det utales... isje koss det skrives) då. Men det går vel kanskje helst i Basic? lere vel mest når du komme ner der kanskje, men utrolig greit å kunna litt fra før :)

Virke så spennande asså, og du får ha ein årntligge pep-talk me meg ang. å kjøpa fair trade produkter når du komme te hommersåk før du reise (3 oktober??)

AnywaiZZ.

KooOOosa deg masse videre, masse glad i deg!

Klems Kristian :)

Maria sa...

eg komme fem dager FØR 3 oktober.. så bare ta d me ro, eg ska proppa deg full av all slags informasjon! men eg må desverre sei at de psykiske problemene og skumle drømmene har uteblitt.. e litt skuffa:P jadaa,koos deg videre på påbygg, eg savne det litt eg!hehe snakkis! Kleem fra Maria

Christina Kalstø sa...

Mambo vipi dada! napenda bloggen yake sana:) har du lært deg så mye at du forstår eller? Ihvertfall- bra blogg. Så kan me holde oss oppdatert på lillesøster! Må bare sei at Lariam-dagene var høydepunktet for oss på zanzibar, vi ble utrolig fnisete og hadde morsomme drømmer som vi delte dagen etterpå...så det kan bli moro etterhvert. Ellers kom Sindre hjem fra ekspedisjon igår, kom ikke til toppen men stort sett blid og glad. han har forresten bursdag idag, så hvis du går inn på hans blogg: www.t3m.info og legge hilsen på hans får du ein stor fan:) kos deg videre. du e tøff. God klem

Lisbeth sa...

Bra skrevet Maria:) Synd at det ikke ble for mange gøye historier om hva folk hadde drømt i natt. Jeg drømte ikke noe skummelt, bare rare ting. En av dem var at jeg var på auksjon og en foreslo at de skulle auksjonere bort en date med meg. Det var faktisk veldig mange som gav bud, men fikk ikke med meg hvem som vant meg til slutt.